ILS

Korte systeembeschrijving: 

Het I(nstrument) L(anding) S(ystem) bestaat uit een VHF localizer systeem voor horizontale geleiding; een UHF glijpad systeem voor verticale geleiding en een aantal VHF merk bakens voor afstands indicatie tot de landingsbaan. Als alternatief wordt vaak een D(istance) M(easuring) E(quipment) aangeboden.   

Huidige status: 

Alle Nederlandse internationale luchthavens, sommige regionale luchthavens en een aantal militaire basis zijn uitgerust met ILS.   

Ontwikkelingen: 

Er bestaat een ICAO transitie-strategie voor overgang van ILS naar MLS, hiermee is op Schiphol een begin gemaakt door de installatie van twee MLSen op baan 01R en 06. Voorts wordt ter continuering van de bijzonder zicht operaties vervanging van ILS door nieuwe ILSen gepleegd. De koninklijke luchtmacht heeft een programma geïnitiëerd voor de vervanging van de P(recision) A(pproach) R(adar) door ILS/DME.   

Sector(en): 

Luchtvaart   

Systeemkarakteristieken: 

Frequentiegebied:  Localizer 108-11,975 MHz, Glijpad 328,6-335,4 MHz, Marker 75 MHz, DME 962-1150 MHz 
Dekkingsgebied:  46,3 km plus en min 10 graden koers 31,5 km tussen 10 en 35 graden vanaf de koers lijn 18,5 km buiten dit gebied indien dekking wordt gegeven 
Nauwkeurigheid:  Horizontaal maximaal plus of min 3 meter
Verticaal maximaal 1 meter 
Beschikbaarheid:  24 uur per dag. 

 

Internationale verplichting t.a.v. het gebruik:

International Standards and Recommended Practices, Aeronautical Telecommunications Annex 10 to the convention on international Civil Aviation, Volume I (Radio Navigation AIDS) Fifth Edition of Volume I - July 1996, International Civil Aviation Organization.